سرویس سیلندر موتورسیکلت
•
01 از 01
سرویس سیلندر موتورسیکلت
تعمیر سر سیلندر در 4 زمانه کار سختی نیست. در بیشتر موارد ، چند ابزار اساسی و یک ابزار خاص (سوپاپ کمپرسور) تمام موارد مورد نیاز است.
آرایش سوپاپ و همچنین طراحی سر سیلندرها طی سالهای متمادی در موتورسیکلتهای چهار زمانه تکامل یافته است. سرسیلندرهای اولیه معمولاً از چدن ساخته می شدند و یک شکل ساده بودند که محلی برای فشرده سازی گازها فراهم می کرد و از طریق شمع ، یک نقطه اشتعال برای گازهای گفته شده فراهم می کرد.
هدهای اولیه شیرهایی در خود نداشتند که این شیرها در سیلندر بشکه قرار گرفته بودند. پیکربندی به یک شیر بای پس مربوط می شود که به دلیل وجود شیرهای کنار سیلندر است.
ترتیب شیرآلات دیگر F-Head بود ، که در موتورهایی مانند اولین هارلی-دیویدسون در سال 1902/3 دیده می شود. طرح F-Head شامل یک سوپاپ ورودی بالای پیستون است ، در حالی که اگزوز به صورت شیر بای پس در کنار سیلندر نصب شده است.
رئیس سرویس
رشد سر سیلندر از دریچه های جانبی ، به شیرهای هوایی ، به بادامک های بالایی و شیرهای طراحی فعلی رسیده است. اما صرف نظر از طراحی ، هر سیستم سیلندر سر و شیر سوپاپ در بعضی مواقع به تعمیر و نگهداری نیاز دارد.
موتورهای مسافت پیموده شده معمولاً باید شیرها و مهر و موم ها را تنظیم کنند (در صورت آماده بودن). با این حال ، در بعضی مواقع ، ممکن است نیاز باشد که صندلی های سوپاپ و راهنماها سرویس یا تعویض شوند. این دو شغل معمولاً به یک فروشگاه اتومبیل سپرده می شود که ماشین آلات لازم و کارگران ماهر را برای تکمیل این مشاغل در اختیار خواهد داشت.
برای مکانیک های خانگی ، تعمیر و نگهداری سر سیلندر به طور کلی به تجزیه محفظه احتراق و نشستن مجدد سوپاپ ها محدود می شود.
با فرض برداشته شدن سر سیلندر از موتور سیکلت ، مکانیک باید آن را روی یک صندلی در موقعیت معکوس قرار دهد ، به عبارت دیگر با محفظه های احتراق فوقانی (نگاه کنید به یادداشت). سپس او باید محفظه های احتراق را با مایع انتقال اتوماتیک پر کند و اجازه دهد این امر یک شب در رسوبات کربن جذب شود.
توجه: اگر سر سیلندر از نوع OHC باشد ، مکانیک باید قبل از انجام کار سرویس ، پس از برداشتن سر از موتور ، بادامک ها را خارج کند.
از شر رسوب کربن خلاص شوید
پس از اینکه روغن به کربن آغشته شد ، روغن اضافی باید تخلیه شود و رسوبات کربن مرطوب باید با یک چوب آب نبات چوبی یا موارد مشابه از بین برود.
(توجه: برای این کار از محرکهای پیچ یا سایر ابزارهای فولادی استفاده نکنید زیرا به سر سیلندرهای آلومینیومی آسیب می رساند).
پس از خارج شدن مکش و تمیزکاری کامل ، سوپاپ ها باید آماده نشستن مجدد شوند (این عمل باید هر بار یک سوپاپ را روی چندین سر شیر انجام دهد تا شیرها در موقعیت اصلی خود قرار بگیرند).
قبل از تنظیم مجدد سوپاپ ها ، باید صندلی سوپاپ و سطح جفت شدن سوپاپ ها بررسی شود. در هیچ ملفه ای نباید هیچ حفره ای وجود داشته باشد.
شیرآلات را دوباره پر کنید
دستگاه باید شیر را در راهنمای مسیریابی خود قرار دهد که تیغه شیر را تأمین می کند. سپس باید مقدار کمی خمیر آسیاب سوپاپ را روی سطح نشیمن سوپاپ آغشته کند.
در مرحله بعدی ، باید یک دریل برقی با یک ماشه سرعت متغیر در بالای ساقه شیر قرار گیرد.
مکانیک اکنون باید سوپاپ را به آرامی بچرخاند و آن را در تماس قرار دهد تا صندلی را چند بار بالا ببرد و دوباره به صندلی برگردد که این یک پایان یکنواخت را تضمین می کند.
(توجه: صندلی های سوپاپ باید پس از نصب راهنماهای جدید شیر در صورت لزوم ، دوباره به این روش آسیاب شوند).
پس از هر بار استفاده از خمیر و آسیاب بعدی ، مکانیک باید سطوح جفت گیری را بررسی کند تا از یک حلقه مداوم در اطراف صندلی اطمینان حاصل کند.
قبل از اقدام به تعویض هرگونه مهر و موم لاستیک (برخی از ماشین آلات از مهر و موم بر روی شیر سوپاپ داخل زیر فنر استفاده می شود) ، فنرها و غیره تمیزکاری کامل لازم است.
برای آزمایش کارایی مهر و موم ، مکانیک باید مقداری گچ را روی صورت شیر داخل محفظه احتراق قرار دهد ، سپس WD40 (یا معادل آن) را به پورت مورد نظر بپاشید.
اندکی گریه امری طبیعی است و ممکن است به صورت یک لکه مرطوب از لبه دریچه ظاهر شود. مهر و موم ضعیف اجازه می دهد تا مایعات به سرعت از دریچه عبور کند تا کل اطراف را مرطوب کنند.
۰