نحوه تنظیم دور آرام در موتورسیکلت
سرعت دور آرام موتورسیکلت به سرعت چرخش موتورسیکلت به جلو هنگام رها کردن ترمز با موتور روشن اشاره دارد. اگر کاربراتور روی موتورسیکلت خود دارید، سرعت دور آرام را می توان با پیچ بیکار که به درستی نامگذاری شده تنظیم کرد. اگر موتورسیکلت انژکتوری دارید، ممکن است بتوانید سرعت دور آرام را با دستگیره کوچکی که از محفظه موتور در سمت چپ یا راست موتورسیکلت بیرون زده است، تنظیم کنید. اگر یکی از این دستگیره ها را ندارید، سرعت کم یا زیاد در دور آرام در موتورسیکلت انژکتوری معمولاً نشانه یک مشکل مکانیکی بزرگتر یا کثیف بودن محفظه موتور است.
قسمت 1
قسمت 1 از 2:
شناسایی و دسترسی به پیچ بیکار
1
دفترچه راهنمای موتورسیکلت خود را برای یافتن دور دور در دقیقه توصیه شده در دور آرام بررسی کنید. سرعت بیکار ایده آل برای موتورسیکلت شما در کتابچه راهنمای شما ذکر شده است. دفترچه راهنمای خاص خود را ورق بزنید تا تنظیمات دور در دقیقه ایده آل را پیدا کنید، که معمولاً حدود 700-1000 دور در دقیقه است. اگر نسخه چاپی آن را ندارید، یک نسخه از کتابچه راهنمای موتورسیکلت خاص خود را به صورت آنلاین جستجو کنید.[1]
برخی از موتورسیکلت ها دارای سرعت سنج هستند که به شما امکان می دهد هنگام روشن بودن موتورسیکلت، دور در دقیقه را کنترل کنید. قبل از انجام این کار، می توانید از سرعت سنج برای بررسی سرعت بیکار خود استفاده کنید تا مشخص کنید که آیا از قبل در محدوده ایده آل است یا خیر.
برای موتورسیکلت های استانداردی که سرعت سنج ندارند، این موضوع اهمیت کمتری دارد، زیرا باید تنظیمات دور در دقیقه را با گوش و حس تعیین کنید. در حالت آرام، صدای موتور باید وزوز کم باشد – نباید صدای دریچه گاز با صدای بلند باشد.
2
با نگاه کردن به موتور، کاربراتور موتور سیکلت خود را پیدا کنید. نمودار موتور سیکلت را در کتابچه راهنمای خود بررسی کنید تا مشخص کنید کاربراتور کجاست. از این نمودار به عنوان مرجع برای جستجوی کاربراتور خود استفاده کنید. کاربراتور یک جزء فلزی بزرگ با یک لوله در بالا و یک پورت دایره ای در کناره است. معمولاً در کنار یا زیر موتور قرار دارد.[2]
مکان کاربراتور از موتورسیکلت به موتورسیکلت دیگر متفاوت است. وظیفه کاربراتور این است که هوا و گاز را ترکیب کند تا قابل احتراق باشد. همچنین سرعت دور آرام را از طریق یک پیچ کوچک تنظیم می کند که به درستی به آن پیچ بیکار می گویند. پیچ دور آرام میزان گاز ورودی به موتور را در زمانی که گاز نمی دهید کنترل می کند.
3
با جستجوی فنر در نزدیکی پایه کاسه شناور، پیچ بیکار را پیدا کنید. کاسه شناور اساسا یک مخزن گاز مینیاتوری است که در پایین کاربراتور قرار می گیرد. به اطراف کاسه شناور نگاه کنید تا یک پیچ متصل به یک سیم پیچ 1 تا 2 اینچی (2.5 تا 5.1 سانتی متر) پیدا کنید. این پیچ بیکار است. در برخی از موتورسیکلت ها، سیم پیچ به صورت عمودی در برابر کاربراتور قرار می گیرد، در حالی که در سایر موتورسیکلت ها سیم پیچ به صورت افقی قرار می گیرد و به بدنه کاربراتور منتهی می شود.[3]
این پیچ می تواند در سمت چپ یا راست موتورسیکلت باشد. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، از طرف دیگر آن را بررسی کنید.
در برخی از موتورسیکلتهای انژکتوری، دستگیرهای وجود دارد که از کنار موتورسیکلت شما نزدیک محفظه موتور بیرون زده است. شما فقط می توانید این دستگیره را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سرعت بیکار را تنظیم کنید.[4]
نکته: پیچ بیکار تقریباً همیشه سر فیلیپس دارد. اگر یک پیچ سر صاف در نزدیکی خود دیدید، این پیچ معمولاً پیچ ورودی هوا است. در حالی که چرخاندن پیچ ورودی هوا می تواند برای تنظیم سرعت دور آرام استفاده شود، این پیچ جریان هوا را در زمانی که به طور فعال سوار می شوید نیز کنترل می کند. در نتیجه، به طور کلی ایده خوبی نیست که با این پیچ دست و پنجه نرم کنید.
4
در صورت لزوم، هر گونه برشی که دسترسی به پیچ را مسدود می کند را بردارید. اگر یک تکه تریم یا یک پانل مانع از تنظیم پیچ بیکار شما می شود، باید بخشی از بدنه موتورسیکلت خود را بردارید. برای انجام این کار، از آچار آلن یا آچار سوکتی برای جدا کردن پیچ ها یا پیچ های نگهدارنده پانل در جای خود استفاده کنید. سپس، پانل را به آرامی از روی موتورسیکلت بلند کنید.[5]
برخی از پانل ها و تریم های موتور سیکلت دارای گیره هایی هستند که قطعه را به قاب موتورسیکلت متصل می کند. معمولاً می توانید به طرفین این گیره ها فشار وارد کنید تا پانل را بیرون بیاورید.
قسمت 2
قسمت 2 از 2:
تنظیم پیچ بیکار
1
موتورسیکلت خود را روشن کنید و 2-3 دقیقه صبر کنید تا موتور صاف شود. پایه خود را زمین بگذارید و موتور سیکلت را روشن کنید. حداقل 2 دقیقه صبر کنید تا موتور داغ شود و به دما و سرعت ثابتی برسد. میتوانید پیچ دور آرام را در حالی که موتورسیکلت خاموش است تنظیم کنید، اما بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که موتورسیکلت روشن است تا وقتی که گاز از آن عبور میکند، موتور بتواند به آرامی با تغییر تنظیم شود.[6]
اگر زمانی که هوا سردتر از ۴۰ درجه فارنهایت (۴ درجه سانتیگراد) است، این کار را انجام میدهید، در عوض اجازه دهید موتورسیکلت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کار کند. موتورسیکلتها دارای یک تنظیم سرد آرام هستند که تا زمانی که موتور داغ شود، سرعت دور آرام را محدود میکند.
2
در صورت وجود، دور دور در دقیقه خود را روی سرعت سنج بررسی کنید. اگر موتورسیکلت شما دارای یک دور در دقیقه است که سرعت سنج نامیده می شود، در حالی که موتورسیکلت در حالت بیکار است به گیج نگاهی بیندازید. اگر دور در دقیقه از قبل در محدوده دور قابل قبولی قرار دارد، نیازی به تغییر تنظیمات دور آرام با پیچ ندارید. اگر دور در دقیقه در محدوده قابل قبولی نیست، تعیین کنید که آیا باید سرعت دور آرام را کاهش دهید یا افزایش دهید.[7]
نکته: اگر سرعت سنج ندارید، باید این کار را بر اساس صدای موتور و حس موتورسیکلت هنگام سواری انجام دهید. به طور کلی، صدای دور آرام باید مانند صدایی کم صدا باشد، و موتورسیکلت باید آنقدر سریع حرکت کند که وقتی موتورسیکلت را رها می کنید، بدون اینکه پایی روی زمین بگذارید، خود را تثبیت کنید.
3
پیچ را در جهت عقربه های ساعت ببندید تا سرعت دور آرام بیشتر شود. اگر سرعت دور آرام شما خیلی کم است، از پیچ گوشتی سر فیلیپس برای چرخاندن پیچ بیکار در جهت عقربه های ساعت استفاده کنید. اگر سیم پیچ عمودی است و پیچ در پایین است، اگر از بالا به آن نگاه می کنید، باید پیچ را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. پیچ را 1-2 بار بچرخانید تا تنظیمات جزئی انجام دهید، یا 3-5 بار برای افزایش چشمگیر دور دور در دقیقه.[8]
در برخی از موتورسیکلت ها، می توانید پیچ را با دست تنظیم کنید. با این حال، به طور کلی انجام این کار با پیچ گوشتی ایمن تر است.
در موتورسیکلت های اسپرت جدیدتر، ممکن است یک دستگیره در کنار موتورسیکلت در نزدیکی محفظه موتور وجود داشته باشد. در صورت وجود، می توانید به سادگی این دستگیره را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا پیچ را تنظیم کنید.
4
پیچ را در خلاف جهت عقربه های ساعت باز کنید تا سرعت دور آرام را کاهش دهید. پیچ را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سرعت دور آرام را کاهش دهید و آن را به عقب بکشید. پیچ را 1 تا 5 بار بچرخانید، بر اساس اینکه چقدر میخواهید سرعت دور آرام موتورسیکلت خود را به شدت کاهش دهید.[9]
5
اگر گیج دارید، پس از تنظیم پیچ، سرعت سنج را بررسی کنید. سوزن سرعت سنج تغییراتی را که در پیچ بیکار خود ایجاد می کنید به محض ایجاد آنها منعکس می کند. پس از تنظیم پیچ بیکار، سرعت سنج را بررسی کنید تا ببینید آیا دور در دقیقه در محدوده توصیه شده سازنده شما است یا خیر. اگر اینطور نیست، تنظیمات اضافی را انجام دهید تا زمانی که موتورسیکلت در حالت بیکار است، سوزن در محل قابل قبولی قرار گیرد.[10]
6
سوار موتورسیکلت خود شوید و ترمز را رها کنید تا ببینید چه حسی دارد. بعد از اینکه پیچ بیکار را تنظیم کردید، روی موتورسیکلت خود بنشینید و پایه پایه را با پای خود بلند کنید. ترمز را رها کنید تا 5 تا 10 فوت (1.5 تا 3.0 متر) بیکار بماند. این به شما این حس را می دهد که آیا سرعت بیکار شما مناسب است یا خیر. اگر خیلی کم یا زیاد به نظر می رسد، تنظیمات اضافی را در صورت نیاز برای تغییر سرعت انجام دهید.
4 دیدگاه دربارهٔ «نحوه تنظیم دور آرام در موتورسیکلت»
سلام بنده موتورسیکلت هوندا دویست انژکتوری دارم متاسفانه پیچ تنظیم هوا از موتورم افتاده گمشده واقعا نمیدانم باید چکار کنم؟
سلام وقتتون بخیر. به یک موتورسازی مراجعه کنید تا مشکلتان را حل کنند.
سلام خدمت شما من یک موتور سیکلت ۱۲۵ کاربراتور دارم گاهی اوقات مقدار گاز حالت بیکار خود به خود زیاد میشه که باید پیچ سلو را تنظیم کنم بعضی اوقات هم انقدر زیاد میشه که موقع روشن کردن خفه میکنه باید چیکار کنم؟ممنون
چند روزی هم هست که اصلا روشن نمیشه ببرمش تعمیرگاه
سلام وقتتون بخیر.پیچ تنظیم هوای موتورسیکلت که در زیر کاربراتور قرار دارد را چک کنید احتمالا اورینگ ان گم شده که پیچ سلو کار نمی کند